Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Han satsede børneopsparingen på højttalere
november 2019
Nu vælter millionerne ind
På få år har iværksætter Rasmus Kastrup skabt en millionforretning med sine højttalere. Hans lydmøbel har taget anmelderne med storm, og nu åbner kapital fra garvede investorer for internationale markeder.

Studenterhuen var kun netop placeret på hovedet, da Rasmus Kastrup investerede hele sin børneopsparing i sin nystartede virksomhed. Han havde nemlig set et hul i markedet for bluetooth-højttalere...

Hvor andre lavede små plastickasser, ville han med virksomheden Lemus skabe flot design i læder, børstet stål og stof. Fem år senere har den nu 25-årige Rasmus Kastrup forrentet sin børneopsparing med stor succes.

– Jeg havde ingen erfaring med design eller at bygge højttalere, så jeg lavede bare noget, jeg selv syntes var pænt. Jeg brugte hele min børneopsparing på at få produceret et parti højttalere, og da de var solgt, købte jeg endnu flere. Sådan rullede virksomheden konstant hurtigere, fortæller Rasmus Kastrup, som oplevede det helt store gennembrud, da han i 2016 fremviste sine højttalere på en designmesse i Tyskland.

Designet var afgørende

– Vi lagde fra begyndelsen vægt på designet i stedet for at kæmpe om pladsen i Elgiganten og Power, siger Rasmus Kastrup. – Det gav os frit spil blandt tusindvis af små interiør- og designbutikker rundt om i Europa. Pludselig eksploderede efterspørgslen, jeg gik all in, og fra 2016 til 2017 hævede vi omsætningen fra en til fire millioner kroner

Med tiden fulgte de etablerede elektronikproducenter trop og lagde større fokus på designet af bluetoothhøjttalere. Rasmus Kastrup kiggede derfor nye veje, og har netop lanceret virksomhedens vigtigste og mest ambitiøse produkt nogensinde: En kollektion af dansk designede og producerede møbler med indbyggede aktive højttalere.

Gulvhøjttalere skaber konflikt

– Da min kæreste og jeg skulle flytte sammen, blev mine store gulvhøjttalere forbudt adgang til stuen. Denne konflikt mellem lyd og indretning kunne alle, jeg talte med, genkende. Så jeg begyndte at tænke over, hvordan vi kunne få den ekstraordinære lyd ind i stuen og samtidig pakke den smukt ind, så alle blev glade, forklarer Rasmus Kastrup.

Løsningen blev Lemus Home Classic, som udefra ligner en klassisk skænk, men hvis indre er smækfyldt med elektronik. I møblet er der monteret to skræddersyede højttalere, som er udviklet af high-end lydingeniører, og de suppleres af indbyggede forstærkere. Der er ikke behov for yderligere hi-fi-komponenter, og med blot en telefon i hånden strømmer musikken ud gennem stoflågerne. Ifølge Skandinaviens største hi-fi-magasin, Lyd & Billede, er det god lyd, for bladet har netop belønnet hi-fi-møblet med seks ud af seks mulige stjerner.

Lemus har nu gang i salget i Skandinavien, Tyskland, Belgien og Storbritannien. I 2018 nåede omsætningen 8,5 millioner kroner, og Rasmus Kastrup budgetterer med en omsætning på 16 millioner kroner for 2019. Sådanne vækstrater kunne investorerne, Bent Bang-Jensen og Joachim Spangsberg, ikke sidde overhørig. Via investeringsselskabet JSBJ Capital ApS har de derfor købt 20 procent af Lemus for et millionbeløb.

Gå tilbage


Lemus Home 1500 er et fuldt udstyret anlæg med Chromecast, Apple Airplay 2, Spotify Connect samt aktiv rumkorrektion, der ved hjælp af mikrofoner registrerer akustikken i rummet og tilpasser lyden til dets dimensioner og indretning.
Klik for større billede

De to højttalere har et atypisk stort bas/mellemtoneelement, der sammen med digital korrektion sikrer bastoner, der går dybere, end øret kan høre – hvad det så skal være godt for...
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+