Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Filminstituttets analyse
november 2019
79 % ser film på tv
I Filminstituttets faste analyseformat, "Vidste du?", kan man få viden om danskernes film- og serievaner. Analysen er nu udkommet i en udvidet version, der går et par spadestik dybere i de indsamlede data.

"Vidste du?" udkom første gang i 2018. Analysen undersøger vores brug af film og serier og vores holdninger til dem, og den udbygges løbende med nye perspektiver og indsigter, for derved at give et så nuanceret billede af vores medieforbrug som muligt.

Blandt analysens indsigter kan det fremhæves, at publikum på tværs af alle aldersgrupper er enige om, at det er i biografen, der opleves størst kvalitet.

Generelt er unge og ældre også relativt enige i deres vurdering af udbuddets kvalitet for henholdsvis biografen og tv-kanaler. Blandt dem, der anvender streamingtjenester som TV 2 Play, Netflix, DR TV, Viaplay og HBO, er der også overvejende enighed.

79 % ser film på tv

Analysen viser desuden, at flest danskere stadig ser film på tv. 79 % af de adspurgte angiver, at de har set mindst én film på tv inden for de seneste 12 måneder. Til sammenligning har 67 % set film via en streamingtjeneste eller i biografen.

I biografen dominerer de unge, hvor 88 % i alderen 15-25 år har set mindst én film det seneste år. Til sammenligning har kun 50 % i gruppen 66+ år været i biografen det seneste år, mens en del af denne ældre aldersgruppe nu også har set film på en streamingtjeneste det seneste år, nemlig 29 %.

Ulovlige tjenester

11 % angiver, at de har set en film på en pirattjeneste. Brugen af ulovlige tjenester falder dog også med alderen, for det ligger på 30 % blandt de unge, mens det ulovlige forbrug nærmest forsvinder helt blandt dem over 50 år.

Som de vigtigste parametre for at vælge film angiver respondenterne i undersøgelsen, at de danske film skal være underholdende, give noget at tænke over og være sjove. De tilkendegiver også, at det er vigtigt, at filmene er troværdige, relevante og rørende.

Se analysen her.

Gå tilbage


Filminstituttets analyseformat, "Vidste du?" undersøger løbende vores forbrug af film i biograf, på TV og via streamingtjnester som TV 2 Play, Netflix, DR TV, Viaplay og HBO. Vores vigtigste krav er, at de danske film skal være underholdende, give noget at tænke over og være sjove.
Klik for større billede

Fakta om "Vidste du?"

  • "Vidste du?" er en analyseserie, der forholder sig konkret til publikums brug og forhold til film og serier.
  • Serien ser også på udbredelsen af 200 spillefilm og mere end 120 serier. Hermed skaber den overblik på tværs af vinduer (biograf, streaming og tv) og etablerer et katalog over udbredelsen af danske og udenlandske serier.
  • Serien giver dermed ny viden om, hvor udbredte de enkelte film og serier er, og hvilken publikumsprofil de har.
  • "Vidste du?" bliver opdateret og udvidet løbende. Næste version kommer i 2020, hvor der er fokus på børn og unge.
  • Undersøgelserne bliver gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, og der er g


  • > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+